Najdôležitejšia otázka a Paineova odpoveď na ňu

04.02.2018

V piatok a dneska som pozerala film "The most valuable Englishman ever Thomas Paine" so skvelým Kennethom Griffithom. Zasa a znova som si hovorila, koľko len dobra Paine za svojho života spravil, koľkokrát mu za to hrozila smrť a až na hŕstku jeho najbližších priateľov, nikto mu to za jeho života neuznal. Smotanu zlízali ľudia, ktorí ho zradili, ignorovali alebo sa verejne proti nemu postavili len aby neprišli o svoj hrant.

Na konci dokumentu pán Griffith hovorí, že pred smrťou si Thomas Paine položil otázku, ktorú si musíme každý položiť, ak vieme, že už tu dlho nebudeme. Griffith uznal, že Paine odpovedal pravdivo. Nachádza sa v jeho poslednej vôli, ktorú spísal alebo nadiktoval 6 mesiacov pred svojou smrťou, teda v čase, keď sa už nevládal ani hýbať.

"I have lived an honest and useful life to mankind; my time has been spent in doing good, and I die in perfect composure and resignation to the will of my  Creator God."

"Žil  som čestný a užitočný život ľudstvu; môj čas uplynul v konaní dobra a zomierm v perfektnom pokoji a rezignácii do vôle môjho Boha Stvoriteľa."

Paine nemusel dúfať, že toto je pravdou. Bolo to pravdou. A ak to neocenil Boh, tak sotva by sme to ocenili my, tí, čo prišli mnoho rokov po ňom. Zasa a znova si hovorím, že ak tam Niekto je a neocenil Painea za všetku jeho lásku k ľudstvu a činy ňou motivované, neexistuje žiadna spravodlivosť.

Často sa spomína, že mal na pohrebe len šiestich ľudí. Ale to boli skutoční priatelia, ktorí ho milovali, nie tí, ktorí prišli zo slušnosti. Prišli napriek tomu, že im hrozil podobný osud, teda množstvo ohováračiek a príkorí. Ja momentálne ani šesť úprimných a oddaných priateľov nemám. Keďže Paine nemal v čase smrti žiadnu rodinu, nikto z nej ani prísť nemohol. Navyše, druhý deň po smrti bol v zemi, nejako urýchlene, takže veľa ľudí o jeho pohrebe na jeho farme ani nevedelo.

Thomas mi je veľkým vzorom a dúfam, že ja si raz odpoviem na tú veľkú otázku, ako som strávila svoj život, podobne ako on, hoci za dvesto rokov by som nedokázala to, čo on za svojich 72 rokov.




© 2018.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky